Menú Volia escriure la recepta

cap volia escriure.
El primer text que vaig escriure va ser una recepta. Devia tenir uns 6 anys. Fins aquell moment havia estat aprenent paraules – en part auto-didacta, en part amb l’ajuda de ma mare i germans. Moltes paraules. N’estava molt orgullosa de poder escriure, hi veia una certa màgia, una mena de visat a una categoria superior de nens.
Recordo clarament el dia en que em vaig posar a la taula de la cuina, paper i llàpis a les mans, mentre ma mare feia el sopar. El terra de rajoles vermelles que no arribaven als peus de les parets perquè estàvem fent obres – sempre estàvem fent obres a casa meva. Ma mare estava fent l’arròs, acompanyament indispensable en els àpats casolans brasilers. I jo volia escriure la recepta. “Mare, diga’m la recepta de com es fa l’arròs perquè vull apuntar-la.” Ella, segurament mai va mirar cap recepta d’arròs. “No sé…”  Vaig insistir: “Diga’m què estàs fent ara”. “Tirant-li aigua a l’arròs”. Jo apunto: TIRAR AIGUA, però ràpidament me’n adono que havia d’apuntar el que ella el que ella havia fet des del principi (!).

.

.

“Comencem del principi!” Ma mare en una barreja de paciència d’un bodhisatva i impaciència de mare de 7 fills em comença a explicar com s’havia de fer. “Sofregir all i ceba, sofregir l’arròs…” [ gairebé puc tornar a la sensació d’aquell moment]: em trobava en un estat de descobriment, no de com es feia el plat, que ja l’havia vist gairebé tants cops com els dies que tenia de vida amb memòria conscient, sinó de la possibilitat d’escriure com s’ho feia.
Amb una cal·ligrafia irregular malgrat l’esforç i concentració  començo: SOFREGIR ALLS i penso en veu alta: “Mama, quants?” “Jo que sé, 3, 4…” [ jo allà tocant-li els nassos] “Depèn. 3-4-5…” Però jo em trobava temporalment a dintre d’una bombolla de descobertes: que podia escriure, que podia escriure una recepta,i, una altre cosa que no va tenir cap importància fins anys després (menys del que us ho penseu), que si eren 3, 4 o 5, no era igual.
Vaig gaudir d’escriure una seqüència per tot. DESPRÉS DE SOFREGIR L’ARRÓS, TIRAR L’AIGUA.  L’arròs estava fet abans que jo acabés. Però ho vaig fer amb l’il.lusió i desproveïment d’auto crítica o censura que (gairebé només) trobem en els nens. Si hi ha un temps per tot potser ha arribat el moment de tornar a escriure receptes.

.

Menú recomanat:

Amanida de remolatxa

Arròs amb cúrcuma

Hamburgueses vegetals (opcional)

.

.

.

Anuncis

3 thoughts on “Menú Volia escriure la recepta

  1. Ostres, tot just acabo d’arribar al vostre blog, recomanat per un bon amic, i no he pogut estar-me’n de devorar -sense presses- les vostres publicacions. M’agrada molt aquest projecte, en sí, objectivament per la temàtica i el punt de vista, però sobretot pel que aconseguiu transmetre.

    Us escric aquí, a aquesta entrada, perquè m’ha fet recordar passatges de la meva vida meravellosos. Recordo ,de petita, -suposo que també cap als 6 anys tot i que no ho recordo del cert-, el meu interés en descobrir la màgia de la cuina, d’aquells plats fabulosos que tant la meva àvia com la meva mare feien constantment. Encara recordo la primera recepta que la meva àvia em va ajudar a memoritzar. Mai no l’he oblidada, i de fet, mai no l’he escrita. Era tan impacient que no podia prendre’m un pas anant a cercar paper i bolígraf. Necessitava veure-ho tot. No volia perdre’m aquell espectacle de màgia, d’olors, tectures i sensacions. Als pocs dies -o setmanes o potser mesos- les receptes, degut a la meva ment dispersa -que ja de petita apuntava maneres- es van anar confonent, creuant, quantitats, coccions…
    Va ser aleshores on una llibreteta de paper de quadres, espiral i amb un llapis, ho anava anotant tot.

    Encara avui dia aprenc d’elles.

    Gràcies per fer-me evocar aquests passatges, i per deixar-me apropar als vostres.
    Tot un plaer.

Deixa un comentari

